lördag 7 april 2012

Morotskaka


Vi har haft årsmöte på barnens dagis, och den här gången var det min tur att ha med fika! Så jag gjorde egentligen en långpannekaka men jag gjorde mini cupcakes istället!
Smet:
1 Liten burk krossad ananas
5 små ägg
5dl strösocker
3dl solrosolja
5dl rivna morötter
6dl vetemjöl
2tsk bikarbonat
2tsk bakpulver
2tsk kanel
1/2 tsk salt
Glasyr:
200gr rumsvarmt smör
200gr Philadelphiost
3dl florsocker
2tsk vaniljsocker
Sätt ungnen på 225gr. Öppna ananasburken och låt vätskan rinna ut. Vispa ägg och socker poröst. Blanda olja, morötter och ananasoch rör ner i smeten. Blanda mjöl med kryddorna och rör ner i smeten. Fyll minimuffins formarna till 2/3 delar och grädda i ca 8-10min.
Glasyr: Vispa ihop alla ingredienserna till en jämn smet, spritsa på dom avsvalnande muffinsarna.

1 kommentar:

  1. Mmm, jag har bakat dessa, fast jag gjorde i långpanna då :) Jättegoda! Tack för receptet :) //Maria

    SvaraRadera